Procesorienteret skrivning |
Google classroom eller lignende, hvor man nemt kan dele dokumenter og følge børnenes proces er et genialt redskab. Jeg plejer at sige til dem, at når de har skrevet alt det de har tænkt sig er de kun halvvejs begyndt. Så skriver vi frem og tilbage i deres dokumenter indtil alle genretegn og tegn er sat.Vi starter med at arbejde med genren - det kan være eventyr, gysere, realistiske noveller… Vi læser og analyserer tekster. Og arbejder med berettermodellen. Vi laver mindmap med genrens kendetegn, som de skal bruge, når de arbejder med deres egen tekster.Berettermodellen billede (teksthvalen)Berettermodel skriveskabelonNår der er styr på genren arbejdes med idéer. Måske har vi lavet skriveøvelser og tegninger mens vi læste.
|
Jeg har efterhånden arbejdet en del gange med at skrive noveller, gysere, eventyr mm med mine elever på mellemtrinnet. Det er super spændende at følge, hvordan de vokser med opgaven gennem fordybelse. For mange er det en øjenåbner, hvor meget der egentlig skal til, men ofte er resultatet så imponerende at de bliver mega stolte over deres evner. |
Startside |
Om mig |
Malerigalleri |
Tekster |
Musik |
ADHD & autisme |
Tasker |
Kontakt og salg |