Procesorienteret skrivning

Google classroom eller lignende, hvor man nemt kan dele dokumenter og følge børnenes proces er et genialt redskab. Jeg plejer at sige til dem, at når de har skrevet alt det de har tænkt sig er de kun halvvejs begyndt. Så skriver vi frem og tilbage i deres dokumenter indtil alle genretegn og tegn er sat.

 

Vi starter med at arbejde med genren - det kan være eventyr, gysere, realistiske noveller… Vi læser og analyserer tekster. Og arbejder med berettermodellen. Vi laver mindmap med genrens kendetegn, som de skal bruge, når de arbejder med deres egen tekster.

 

Berettermodellen billede (teksthvalen)

 

Berettermodel skriveskabelon

 

Når der er styr på genren arbejdes med idéer. Måske har vi lavet skriveøvelser og tegninger mens vi læste.
Måske slår vi med terninger i diverse ”rouletter”. Der er mange muligheder.

 

Jeg har lavet denne arbejdsbeskrivelse, som de får når de skal skrive novellen.

 

Procesorienteret skrivning (arbejdsark)


Som regel samler jeg deres dokumenter i en bog, hvor de får lov at tegne forsider eller andre illustrationer til teksterne.

 

En elevtekst

Jeg har efterhånden arbejdet en del gange med at skrive noveller, gysere, eventyr mm med mine elever på mellemtrinnet. Det er super spændende at følge, hvordan de vokser med opgaven gennem fordybelse. For mange er det en øjenåbner, hvor meget der egentlig skal til, men ofte er resultatet så imponerende at de bliver mega stolte over deres evner.

Startside

Om mig

Malerigalleri

Tekster

Musik

ADHD & autisme

Tasker

Kontakt og salg