”Den sorte Safir - Ørkenpigen” |
Fantasy har aldrig været min favoritgenre, men mange børn er vilde med det, så må jeg jo følge med tiden. Og som Martin (min forhenværende makker, der dengang også var skolebibliotekar) sagde, så handler det jo ikke kun om, hvad jeg kan lide, men ”hvad de unge vil have”. Og når det så skal være, så er jeg omhyggelig med at udtænke og udvælge opgaver med omtanke - på hvordan jeg selv ville synes var en sjov måde at bearbejde en tekst (uagtet genren) og med tanke på den aktuelle elevgruppes forudsætninger.
|
For nogle år siden overtalte Martin mig således til at læse denne bog (der er første del af romanen) med vores 4.klasser. Vi havde ét klassesæt til vores to klasser, og med det udgangspunkt valgte vi at de skulle læse og arbejde i grupper. Og endte med en masse forskellige cooperative learning aktiviteter. Blandt andet (naturligvis) rollelæsning, men også en masse opgaver til teksten, som eleverne fabrikerede til hinanden. Og vi voksne fandt også på lidt forskelligt - bl.a. æsken og fliserne. Og vi samlede op på gruppernes opgaver og lavede Quiz&Byt. Der blev lavet masser af ordkort og huskekort. Og læseteater. Og der blev lavet nogle kreative opgaver med anderledes beskrivelser af personer og miljø.
Nu har jeg 4.årgang igen, og endnu engang har vi kun det ene klassesæt. Jeg har taget de bedste opgaver fra sidst og samlet dem i et (mere lærerstyret) sæt med kapitelopgaver, kopisider og afsluttende Quiz og spil.
Mens du læser: Opgaver til bogen (kopieres på begge sider som en opgavebog til eleverne) Supplerende ark til ordkort - kopiside 0 Design fliser - kopiside 2 Vejledning til fliseopgave med lim og saks her. Vejledning til fliseopgave med appen PicCollage her.
Efter læsning: Opskrift - kopiside 3 Efterlysning - kopiside 4 SMS - kopiside 5 Postkort - kopiside 6 Instagram - kopiside 7 Quiz&Byt - kopiside 8 (3 sider) Dominospil - kopiside 9 (3 sider) Vendespil - kopiside 10 (2 sider)
|
Startside |
Om mig |
Malerigalleri |
Tekster |
Musik |
ADHD & autisme |
Tasker |
Kontakt og salg |